Sejarah Dunia Kuno

2021 a year of miracles and 'unlocking' millions

Feb 26, 2014

Simbol Singa ada kaitan dengan Yahudi

Singa adalah raja rimba dan raja di darat. Singa sangat sinonim bagi  kekuatan,kegagahan dan kepimpinan. Pelbagai organisasi sering  menggunakan singa sebagai tanda mereka Namun, tahukah anda tentang  asal usul simbol singa ini ?

Asal Usul
Dikisahkan bahawa simbol singa yang kebanyakkan organisasi gunakan  pada hari ini adalah berasal daripada salah satu simbol suku kaum Bani Israel yaitu suku Judah. Dalam bahasa Hebrew, dikenali dengan suku Yahuda.

Dimulai apabila Jacob memuliakan anak keempatnya,yaitu Judah dengan gelaran Gur Aryeh yang bermaksud Singa Muda. Dapat dilihat dalam kitab Old Tastament, Genesis 49:9

You are a lion’s cub, O Judah; you return from the prey, my son. Like a lion he crouches and lies down, like a lioness–who dares to rouse him?

Judah adalah anak Jacob melalui isterinya Leah. Ini tertera dalam kitab Old Tastement, Genesis 35:23

The sons of Leah: Reuben the firstborn of Jacob, Simeon, Levi, Judah, Issachar and Zebulun.

Melalui keturunan Judah, Bani Israel telah menguasai wilayah Palestina serta Kanaan dan seterusnya membentuk sebuah negara yang kuat yang dikenali dengan Kingdom of Judah. King Saul yaitu raja pertama Bani Israel adalah berasal dari suku Judah. Kemudian King Saul diganti pula King David (Nabi Daud), juga berasal dari pada suku Judah. Setelah wafatnya King David, King Solomon (Nabi Sulaiman) telah menaiki takhta. King Solomon adalah anak King David.

Bendera Kingdom of Judah pada ketika itu tertera lambang singa. Singa itulah Lion of Judah. Ia digunakan dengan meluas di seluruh wilayah yang dikuasai Bani Israel pada waktu itu. Antara negara yang menggunakan simbol yang sama adalah Habsyah (sekarang dikenali Ethiopia). Anak King Solomon hasil perkawinannya dengan Ratu Sheba (Ratu Balqis) yaitu Menelik I hijrah ke Habsyah dan membentuk sebuah negara di sana. Sehingga sekarang, Negara Ethiopia masih lagi menggunakan simbol Lion of Judah. Jika anda melihat bendera Ethiopia, anda akan faham mengapa simbol singa diletakkan pada bendera negara ini.
Saat ini, Juruselam yang telah dikuasai rejim Zionis terpampang kemas simbol Lion of Judah.

Simbol Singa menjadi simbol keagamaan dan politik

Simbol juga mengalami zaman evolusi. Jika dahulu, ia digunakan oleh Kingdom of Judah,namun sekarang, simbol Lion of Judah  digunakan oleh pelbagai pihak. Yang berlaku adalah orang  Yahudi sering menggunakannya menunjukkan identitas bangsa mereka.  Namun, ini tidak berarti hanya bangsa Yahudi saja menggunakannya.  Antara organisasi lain yang menggunakan secara meluas adalah Rastafari.



Rastafari
Rastafari sebenarnya adalah satu agama yang baru yang berasal dari Afrika. ‘Agama’ ini menggunakan simbol Lion of Judah yang dianggap mereka sebagai lambang pemimpin agung mereka, Haile Selassie I.  Mengikuti kepercayaan mereka, Haile Selassie I mempunyai jalur keturunan  yang sampai kepada King David dan King Solomon. Ironinya, Haile  Selassie I adalah penganut Kristian Katholik yang taat. Beliau juga  menyangkal dakwaan golongan Rastafari yang mendakwa beliau adalah  jelmaan semula Jesus Christ.

No comments: